ALGEMENE VOORWAARDEN
| 1. Toepasselijkheid |
Enkel deze voorwaarden beheersen de contractuele relatie tussen onszelf (verder : dienstverlener) en de klant/opdrachtgever, met uitsluiting van de eigen voorwaarden van de klant/opdrachtgever.
Ze gelden voor al de offertes, bestelbons en facturen van de dienstverlener. De klant/opdrachtgever, die één van deze documenten ondertekent, bevestigt hierdoor uitdrukkelijk dat hij/zij voorafgaand aan de afsluiting van de overeenkomst deze algemene voorwaarden heeft gelezen, begrepen en aanvaard.
Van het in deze algemene voorwaarden bepaalde kan uitsluitend worden afgeweken indien dit uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen en in welk geval de overige bepalingen van deze voorwaarden onverkort van kracht blijven.
Zo beide Partijen uitdrukkelijk schriftelijk de voorkeur geven aan een afwijking van deze voorwaarden of aan een bijzondere overeenkomst, blijven deze voorwaarden minstens op aanvullende wijze gelden.
| 2. Levering |
2.1.
De dienstverlener verstrekt de diensten zoals omschreven in de offerte die aanvaard werd door de klant/opdrachtgever.
2.2.
De dienstverlener is bij het leveren van de dienstverlening onderworpen aan een inspanningsverbintenis en zal alle mogelijke inspanningen leveren om de dienstverlening volgens de regels der kunst uit te voeren rekening houdende met de wensen en opdrachten van de opdrachtgever.
Al hetgene dat bij een opdracht door de klant/opdrachtgever niet uitdrukkelijk en expliciet is omschreven zal door de dienstverlener naar eigen technisch, creatief en kwalitatief inzicht uitgevoerd worden.
Elke aanpassing en wijziging van diensten die hangende de opdracht, door de klant/opdrachtgever wordt gevraagd, zal beschouwd worden als meerwerk hetgeen meerkosten met zich zal meebrengen.
Deze meerwerken zullen door de dienstverlener slechts worden uitgevoerd na uitdrukkelijke goedkeuring van beide partijen en zal tevens het voorwerp uitmaken van een bijkomende facturatie.
| 3. Betaling facturen |
3.1.
De facturen van de dienstverlener zijn, behoudens andersluidende schriftelijke bedingen, contant betaalbaar op de exploitatiezetel, gelegen te 3500 Hasselt, Sint-Katarinaplein 7/33.
3.2.
Elke factuur, waarvan het bedrag niet of niet volledig op de vervaldag is vereffend, wordt van rechtswege vermeerderd met een forfaitaire en onverminderbare schadevergoeding, gelijk aan 10 % van het verschuldigde bedrag, met een minimum van € 100,00, zonder dat een ingebrekestelling nodig is. Bovendien is van rechtswege een verwijlinterest verschuldigd gelijk aan de wettelijke intrestvoet overeenkomstig de Wet van 2 augustus 2002 tot bestrijding van de betalingsachterstand inzake handelstransacties ten aanzien van de handelaar en gelijk aan de algemene wettelijke interestvoet ten Pagina 2 van 5
aanzien van de consument, zonder dat hiertoe een voorafgaande ingebrekestelling nodig is. Elke begonnen maand wordt hierbij als een volledige maand beschouwd. Gedeeltelijke betalingen zullen eerst worden aangewend ter dekking van kosten, intresten en schadevergoedingen om daarna in mindering te worden gebracht van de hoofdsaldi.
3.3.
In geval van niet-naleving van de overeengekomen betalingsvoorwaarden worden alle facturen en/of schulden onmiddellijk opeisbaar, zelfs deze die nog niet-vervallen zijn, en heeft de opdrachtgever het recht, zonder enige ingebrekestelling of gerechtelijke tussenkomst, de verdere leveringen en/of prestaties op te schorten ofwel de overeenkomst als ontbonden te beschouwen onverminderd de aanspraak van de dienstverlener tot schadeloosstelling.
3.4.
De betaling houdt in dat de klant/opdrachtgever de levering als conform beschouwt.
3.5.
De klant/opdrachtgever dient de facturen van de dienstverlener, in geval van betwisting, door middel van een aangetekend schrijven te protesteren binnen de 8 kalenderdagen na de ontvangst ervan, en dit op straffe van verval.
| 4. Overmacht en hardship |
4.1.
Indien de dienstverlener de diensten niet kan uitvoeren wegens overmacht, waaronder begrepen wordt ongevallen, ziekte, oorlog, stakingen, lock-outs, opstanden, natuurfenomenen enz., heeft de dienstverlener het recht aan de overeenkomst een einde te stellen zonder enige verdere schadeloosstelling aan de klant/opdrachtgever.
4.2.
Indien er zich andere onvoorziene omstandigheden dan die van artikel 4.1. zouden voordoen, die noch door de dienstverlener noch door de klant/opdrachtgever kunnen worden voorkomen en die de economische basis van de overeenkomst aantasten ten nadele van één van de betrokken partijen, dan moeten die partijen gezamenlijk de vereiste aanpassingen aan de bestelling afspreken. Indien de partijen niet tot een overeenkomst kunnen komen dan duiden zij gezamenlijk een expert aan. Die kan eventueel een schadevergoeding aan één van de partijen opleggen, rekening houdend met de gerechtvaardigde kosten.
| 5. Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid |
De aansprakelijkheid van de dienstverlener is beperkt tot het bedrag welk door de dienstverlener aan de klant/opdrachtgever wordt gefactureerd (zoals gedetailleerd op de facturen van de dienstverlener aan de klant/opdrachtgever) en is in ieder geval beperkt tot een absolute bovengrens van 10 % van het initiële facturatiebedrag.
De dienstverlener, en al haar personeel, kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor schade van welke aard ook, onrechtstreekse schade, gevolgschade, bedrijfsverliezen, verliezen van winst enz,- deze opsomming louter exemplatief en niet limitatief zijnde - voortvloeiende uit of verband houdende met de door de dienstverlener uitgevoerde opdracht, behoudens ingeval van opzet of bedrog.
De dienstverlener is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit de door de klant/opdrachtgever onjuist of onvolledig volstrekte informatie. Pagina 3 van 5
De dienstverlener is niet aansprakelijk jegens derden, die schade menen geleden te hebben op grond van het uitvoeren van de overeenkomst door de dienstverlener ten behoeve van de klant/opdrachtgever.
De klant/opdrachtgever vrijwaart de dienstverlener te allen tijde tegen schadevorderingen van deze derden, tenzij een dergelijke vordering is te wijten aan opzet of bedrog.
| 6. Auteursrechten – recht tot reproductie – gebruik van foto’s |
Boek XI “Intellectuele eigendom” in het Wetboek van Economisch recht is van toepassing op deze overeenkomst.
6.1.
Het auteursrecht en het uitsluitend recht van tekening of model met betrekking tot het voorlopige en definitieve ontwerp en van de ontwerptekeningen, modellen, werk- en detailtekeningen alsmede met betrekking tot het eventueel daarna vervaardigde logo, website, brochures, flyers, video's of eender welke andere creatieve uiting, komt toe aan de dienstverlener, die als auteursrechthebbende over het werk beschikt.
Deze rechten blijven verbonden aan de dienstverlener, behoudens andersluidende schriftelijke overeenkomst tussen partijen.
De klant/opdrachtgever bevestigt dat hij geen aanspraak kan maken op het copyright en het auteursrecht van de creatieve uitingen, foto’s en/of tekeningen, noch in analoge, noch in digitale vorm.
6.2.
De klant/opdrachtgever is verantwoordelijk voor het gebruik van de creatieve uitingen, foto’s en ander beeldmateriaal door derden.
6.3.
Ingeval de creatieve uitingen of foto’s worden gebruikt voor commerciële doeleinden, zoals reclame, folders, advertenties of andere vormen van publiciteit, evenals voor publicatie op de website, dan is het gebruik ervan uitsluitend aan de klant/opdrachtgever voorbehouden.
Indien de klant/opdrachtgever de creatieve uitingen, de foto’s of het beeldmateriaal wenst over te dragen aan derden, dient hij daartoe over het voorafgaandelijk schriftelijk akkoord van de dienstverlener te beschikken.
6.4.
Ingeval van niet-naleving van bovenstaande clausules door de klant/opdrachtgever is de klant/opdrachtgever aan de dienstverlener een vergoeding verschuldigd van € 600,00 per inbreuk, onverminderd het recht van de dienstverlener om een hogere schadevergoeding te eisen.
| 7. Annulering |
7.1.
Ingeval van een foutieve uitvoering van de verbintenissen door de ene of andere partij, heeft de schadelijdende partij recht op een vergoeding van de door haar geleden schade, die zij met alle rechtsmiddelen dient te bewijzen en te berekenen indien zij daarvoor vergoeding bekomen wil. Pagina 4 van 5
7.2.
Ingeval van een foutieve uitvoering van de verbintenissen van de klant/opdrachtgever en ingeval van éénzijdige annulatie of verbreking van de overeenkomst door de klant/opdrachtgever, zal de door de dienstverlener gevorderde schadevergoeding rekening houden met reeds gemaakte kosten en met de gederfde bruto marge.
| 8. Kredietwaardigheid van de klant |
Indien het vertrouwen van de dienstverlener in de kredietwaardigheid van de klant/opdrachtgever geschokt wordt door daden van gerechtelijke uitvoering tegen de klant/opdrachtgever en/of aanwijsbare andere gebeurtenissen, die het vertrouwen in de goede uitvoering van de door de klant/opdrachtgever aangegane verbintenissen in vraag stellen en/of onmogelijk maken, behoudt de dienstverlener zich het recht voor zelfs indien de opdracht reeds gedeeltelijk werd uitgevoerd, de algehele opdracht of een gedeelte ervan op te schorten en van de klant/opdrachtgever geschikte waarborgen te eisen. Indien de klant/opdrachtgever weigert hierop in te gaan, behoudt de dienstverlener zich het recht voor de gehele bestelling of een gedeelte ervan onmiddellijk te annuleren. In voorkomend geval is de klant/opdrachtgever een forfaitaire schadevergoeding van 10 % van de totale prijs van de overeenkomst verschuldigd, onverminderd de rechten van de dienstverlener op bijkomende bewezen schadevergoedingen en intresten.
| 9. Voorzieningen met betrekking tot Bescherming van Persoonsgegevens |
Alle persoonsgegevens die tussen beide partijen worden uitgewisseld en in het contract zijn opgenomen, worden door de partijen behandeld overeenkomstig het toepasselijk recht inclusief de Verordening (EG) nr. 2016/679 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens (hierna GDPR).
Dergelijke gegevens worden uitsluitend verwerkt voor de doeleinden van en de uitvoering van de overeenkomst. De klant/opdrachtgever, die in principe de gegevenscontroller is in de zin van de GDPR, monitort en beheert de uitvoering van de overeenkomst waarbij de dienstverlener in principe handelt als een verwerker namens de klant/opdrachtgever en alleen die instructies opvolgt. De klant/opdrachtgever heeft recht op toegang tot zijn persoonsgegevens en het recht om dergelijke gegevens te corrigeren, indien noodzakelijk. Indien de klant/opdrachtgever vragen heeft over de verwerking van zijn / haar persoonsgegevens, dient hij deze in te dienen bij dienstverlener. Dezelfde principes zijn van toepassing in het geval dat de klant/opdrachtgever de persoonsgegevens van de dienstverlener verwerkt. Beide partijen zullen de toegang tot de persoonsgegevens van elke partij beperken, tot de need-to-know en voor zover dat strikt noodzakelijk is voor de uitvoering, het beheer en de monitoring van de overeenkomst.
Beide partijen verbinden zich ertoe alle passende technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen te nemen met betrekking tot de risico's die inherent zijn aan de verwerking en de aard van de betrokken persoonsgegevens om:
a) te voorkomen dat onbevoegden toegang hebben tot computersystemen die persoonsgegevens verwerken, en met name:
- ongeoorloofd lezen, kopiëren, wijzigen of verwijderen van opslagmedia;
- ongeoorloofde gegevensinvoer alsmede ongeoorloofde openbaarmaking, wijziging of wissen van opgeslagen persoonlijke gegevens;
- ongeoorloofd gebruik van gegevensverwerkingssystemen door middel van datatransmissiefaciliteiten;
b) ervoor zorgen dat bevoegde gebruikers van een gegevensverwerkingssysteem alleen toegang hebben tot de persoonsgegevens waarnaar hun recht op toegang verwijst; Pagina 5 van 5
c) noteren welke persoonlijke gegevens zijn meegedeeld, wanneer en aan wie;
d) ervoor zorgen dat persoonsgegevens die voor rekening van derden worden verwerkt, alleen kunnen worden verwerkt op de manier die is voorgeschreven door de andere aanbestede onderneming of derde partij;
e) ervoor te zorgen dat, tijdens de communicatie van persoonlijke gegevens en het transport van opslagmedia, de gegevens niet zonder toestemming kunnen worden gelezen, gekopieerd of gewist; f) zijn organisatiestructuur zodanig ontwerpen dat hij voldoet aan de vereisten voor gegevensbescherming.
| 10. Bevoegde rechtbanken en toepasselijk recht|
De Opdrachtgever vrijwaart Christel Vranken voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak aan andere dan aan Christel Vranken toerekenbaar is. Indien Christel Vranken uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan is de Opdrachtgever gehouden Christel Vranken zowel buiten als in rechte bij te staan en onverwijld al hetgeen te doen dat van hem in dat geval verwacht mag worden. Mocht de Opdrachtgever in gebreke blijven in het nemen van adequate maatregelen, dan is Christel Vranken, zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en schade aan de zijde van Christel Vranken en derden daardoor ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van de Opdrachtgever.
| 11. Intellectuele eigendom |
Christel Vranken behoudt zich de rechten en bevoegdheden voor die haar toekomen op grond van de Auteurswet en andere intellectuele wet- en regelgeving. Christel Vranken heeft het recht de door de uitvoering van een overeenkomst aan haar zijde toegenomen kennis ook voor andere doeleinden te gebruiken, voor zo ver hierbij geen strikt vertrouwelijke informatie van de Opdrachtgever ter kennis van derden wordt gebracht.
| 12. Toepasselijk recht en geschillen |
Op alle rechtsbetrekkingen waarbij Christel Vranken partij is, is uitsluitend het Belgisch recht van toepassing, ook indien aan een verbintenis geheel of gedeeltelijk in het buitenland uitvoering wordt gegeven of indien de bij de rechtsbetrekking betrokken partij aldaar woonplaats heeft. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag wordt uitgesloten. De rechter in de vestigingsplaats van Christel Vranken is bij uitsluiting bevoegd van geschillen kennis te nemen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft. Niettemin heeft Christel Vranken het recht het geschil voor te leggen aan de volgens de wet bevoegde rechter. Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.
Contactgegevens: Kristel Vranken | [email protected] | BTWnr. BE 0506 938 529 | Bank Crelan BE80 1030 2736 4677 | Algemene voorwaarden